Ischias

Vad är ischias
Ischias är ett begrepp för symtom som beror på att ischiasnerven kommit i kläm eller är irriterad. Ichiasnerven är kroppens största nerv och går genom hela vägen ner från nedre delen av ryggen, genom bäckenet till baksidan av låret och underbenet ut i tårna. Ischiassmärtor kan kännas mycket olika.

Orsaker till att ischias kvarstår
Om du fortfarande brottas med denna smärta kan det finnas flera anledningar till att du inte har blivit helt bättre. Vanliga orsaker till att ischias kvarstår:
– brist på rörelse: inaktivitet kan göra smärtan värre.
– felaktig hållning: att sitta/stå felaktigt kan öka trycket på ischiasnerven
– otillräckliga behandlingar: alla behandlingar fungerar inte för alla, du kan behöva justera ditt tillvägagångssätt.

Effektiva behandlingar och övningar
Piriformis-stretch: sitt på kanten av en stol och placera benet från den smärtande sidan av kroppen på ditt andra lår, så ankeln vilar på knäet. Luta dig sedan framåt med rak rygg och sitt så i en minut medan rumpan stretchas. Gör övningen även med andra benet. (gör ej övning om du har knäprotes eller skadat korsband)

Höjda ben: ligg på sidan och lyft det övre benet upp och ner. Gör 10 repitioner och byt sedan ben, upprepa 2-3 ggr.

Värme / Kyla: applicering av värme för att få muskel att slappna av, applicera kyla för att minska inflammation och dämpa/lindra smärta.

Boka tid för behandling
Om dina besvär kvarstår och du behöver hjälp med behandling är du välkommen att bokat tid hos oss på Clinicus Ryggcenter i Helsingborg. Du bokar tid enkelt online via: Clinicus Ryggcenter boka tid här eller ring oss på 042-50703.